FAQ

Här har vi samlat vanliga frågor som rör våra produkter för fastighetsautomation. Om du inte hittar det du funderar över kan du kontakta oss på support@abelko.se eller någon av våra säljare.

Q: Vad gör jag för att få åtkomst till Ultran via min dator?
A: Sätt din dator att automatiskt erhålla IP-adress (DHCP) och anslut till LOCAL PC porten på din Ultra. Surfa in på https://192.168.142.1

Q: Jag har en Ultra med mobil uppkoppling, men kommer inte åt den. Hur gör jag?
A: Förmodligen är det mobilabonnemanget som inte är öppet för inkommande trafik, eller saknar publik IP-adress.
Se även frågan: Jag har en uppkopplad apparat som sitter bakom brandvägg/router… enligt nedan.

Q: Jag har en uppkopplad apparat som sitter bakom brandvägg/router som jag inte hittar access åt. Hur gör jag?
A: Porta ut apparaten i brandvägg/router (menyn heter oftast Port forwarding eller virtual server och ligger under Firewall). Porta ut Ultrans port 443 och dess lokala IP-adress till extern port 8000. Har du flera apparater fortsätter du med 8001, 8002 osv. För WMPro portar du port 80.

Q: Jag kommer inte åt min apparat för den byter adress hela tiden. Hur gör jag?
A: Använd och aktivera portaluppdateringen och lägg in portal.abelko.se port 80 med t.ex. 5 minuters uppdatering i din DUC. Kopiera MAC-adressen från Nätverk och gå till http://portal.abelko.se, klistra in MAC-adressen och skriv portnumret som din apparat är utportad på (se Jag har en uppkopplad apparat som sitter bakom brandvägg/router…) och tryck Visa adress. Då visar den en sida du kan använda som bokmärke till din apparat och som visar när den sist hade kontakt med en länk till apparaten.

Q: Jag får inte värdet jag förväntar mig i Modbusenheten, vad gör jag?
A: En orsak kan vara hur man räknar registeradress. Den inbyggda Modbusenheten räknar med 1 som bas, dvs. första registret är 1. Andra räknar med 0 som bas, och för dessa får man lägga på 1 i adressen för att hämta rätt värde. Exempel: Holding register 1 är med 0 som bas, register 2 i Modbusenheten.

Q: Hur gör jag en kyl-PID?
A: Skapa en vanlig PID, och därefter sätta P = – 1.
OBS! En bugg gör att du måste ställa P efter du skapat PID.

Q: Vad händer med min Ultra när den startar upp, blinkar några gånger och blir sedan svart?
A: Det kan bero på att någon plint är kopplad med fel spänning, vanligen 12DC. Koppla lös alla plintar utom inkommande Power, om den startar OK i detta läge är det ingångarna som är felkopplade.

Q: Hur sätter jag upp Modbus TCP (till IP-adress 123.45.67.89) på en Ultra?
A: Välj en ledig enhetsadress, ex. 1 (som inte används i Externa enheter – Modbus TCP). Under Kommunikation > Modbus TCP Gateway:

Klicka Skapa ny.

Aktivera genom att klicka på symbolen till vänster – om den blir grön har du kontakt med adressen.

Lägg sedan upp Modbusenhet med adress 1. Detta gör du under Konfigurering > Externa enheter > Modbus TCP.

Q: Vilken typ av skript tillhandahåller ni?
A: Besök gärna http://skript.abelko.se och sök där. Hittar du inte det du söker ska du självklart kontakta vår support på support@abelko.se eller någon av våra säljare.